Aan de directie van Viking direct
Postbus 3278
5902 RG Venlo
Veenendaal, 30 december 2006
Geachte directie,
Al enige tijd ben ik, telefonisch en schriftelijk, in gesprek met enkele van uw werknemers. Dat gesprek wil niet erg vlotten, voornamelijk door de starre opstelling van de dames die ik aan de telefoon krijg. Vermoedelijk heeft u ze een cursus 'omgaan met lastige klanten' laten volgen, waar de dames geleerd hebben om niet op de argumenten van klanten in te gaan en rustig hun eigen boodschap te herhalen. Dat laatste doen ze ook trouw, maar een echt gesprek komt op deze wijze niet tot stand.
Een volgende cursus voor deze dames zou 'Schriftelijke correspondentie' kunnen zijn, want hier gaan ze wat slordig mee om. Een brief die ik u gestuurd heb met mijn bewijs van betaling (o.a. een kopietje van mijn girodagafschrift) blijkt nooit aan te komen en zelf een brief schrijven kunnen deze werknemers van Viking direct niet, ze krabbelen alleen wat extra zinnen op een factuur:
U zult het toch met mij eens zijn, dat dit een uiterst merkwaardige manier van communiceren met klanten is. Dat nog los van de naar voren gebrachte onjuistheden. Ik zal de gang van zaken nog eens voor u op een rijtje zetten:
- Wij bestellen bij u een hoeveelheid verpakkingsmateriaal,
labels én twee cartridges voor de printer.
- De volgende dag wordt e.e.a. afgeleverd, maar de cartridges
zitten er niet bij.
- Als wij hier een opmerking over maken zegt de chauffeur dat
het bij Viking een rommeltje is.
- We bellen naar Viking direct en men zegt ons toe dat de cartridges
de dag erna bezorgd zullen worden.
- De volgende dag ontvangen we vier cartridges. Waarschijnlijk
een cadeautje om de fout goed te maken.
- Wij bellen naar Viking direct om te vragen of deze aflevering
juist is en de juistheid wordt telefonisch bevestigd.
- Enkele dagen later ontvangen we een factuur, waarop duidelijk
staat dat twee cartridges betaald moeten worden en dat de andere
twee gratis zijn.
- We betalen deze factuur op 29 september 2006. De betaling is
vermeld op ons afschrift girorekening volgnummer 20 d.d. 04-10-2006.
- Enkele weken later belt één van uw medewerkster
ons op met de mededeling dat er nog een rekening open staat. Wij
zeggen toe e.e.a. uit te zoeken.
- Het blijkt dat we de rekening wel degelijk betaald hebben. Dit
wordt telefonisch doorgegeven.
- Enige tijd later volgt er weer een telefoontje van Viking direct.
Er staat nog een rekening open! Ik vraag om een kopietje van de
desbetreffende factuur.
- Dit kopietje wordt toegestuurd en het blijkt om de rekening
te gaan die ik wél betaald heb. Voor alle zekerheid heb
ik het ook op girotel nog eens nagekeken, maar het factuurnummer
is écht hetzelfde
- Ik maak kopietjes van de nota en van het afschrift van mijn
girorekening en stuur die op 9 november op naar Viking.
- Enige tijd later wordt er weer door Viking gebeld: Er staat
nog een rekening open. Ik verwijs naar mijn brief, maar die blijkt
nooit ontvangen te zijn.
- Ik stuur opnieuw kopietjes naar Viking direct (naar hetzelfde
adres).
- Op 28 december krijg ik de faktuur toegestuurd waarvan u hierboven
een scan hebt gezien. Het bedrag moet voor 29-12-06 binnen zijn
heeft uw mederkster erop gekrabbeld. Dat betekent dus dat het
dezelfde dag nog binnen moet zijn. Dat is uiteraard onmogelijk
en bovendien héb ik die factuur al betaald!
Laten we even inzoomen op de krabbels van uw medewerkster:
De benaming gratis voor de twee extra cartridges wordt hier door uw medewerkster nog eens onderstreept. In een eerder telefoontje probeerde ze ons nog uit te leggen dat bij Viking gratis niet altijd gratis betekent, maar dat het soms een interne mededeling is, die aan moet geven dat het om een 'bundel' gaat. Blijkbaar is ze er nu achter gekomen dat dit een onhoudbaar standpunt is.
Het gaat dus om een bedrag van 55,88. Dat is dan ook precies het bedrag dat ik op 29 september 2006 betaald heb. Zie de u eerder toegestuurde kopie van mijn giroafschrift!
Het zal u na het bovenstaande duidelijk zijn dat ik nooit heb beweerd dat 'alles' gratis is. Het zal u ook duidelijk zijn dat betalen voor de volgende dag (= 29-12-06) volstrekt onmogelijk is. Bovendien, en ik herhaal het: Ik heb deze factuur al betaald!
Hoogachtend,
M. Beek
Links: